Projekt nowej metodologii świadectw energetycznych – zakres zmian
Opis najważniejszych zmian w projekcie nowej metodologii świadectw charakterystyki energetycznej.
W opublikowanym w dniu 7.01.2015 r. projekcie nowelizacji rozporządzenia MIiR z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie metodologii wykonywania obliczeń świadectw energetycznych, wprowadzono kilka istotnych propozycji zmian, które zostały już uwzględnione w procesie legislacyjnym i prawdopodobnie zostaną ostatecznie zatwierdzone. W ciągu najbliższych kilku tygodni można też spodziewać się ich opublikowania w Dzienniku Ustaw.
Algorytmy obliczeń
a) rozszerzono nowy sposób obliczeń powierzchni o regulowanej temperaturze Af, nie tylko dla domów jednorodzinnych i lokali mieszkalnych, ale także dla wszystkich rodzajów budynku,
b) poprawiono wzór do obliczenia wskaźnika Uoze , w zakresie dotyczącym pomp ciepła.
c) w metodzie zużyciowej zmieniono wzór do obliczeń zużytego ciepła dla paliwa gaz ziemny, w zależności od sposobu pomiaru jego zużycia (w kWh lub m3).
Warto przypomnieć, że wielkość powierzchni o regulowanej temperaturze powietrza Af oblicza się uwzględniając wysokość pomieszczeń, w ten sposób, że do wysokości 1,40 m pomija się powierzchnię pomieszczenia, od 1,40 do 2,20 uwzględnia się połowę , a powyżej 2,20 – całą powierzchnię. A podobny sposób należy obliczać powierzchnię AL.
Nadal jeznak duże wątpliwości budzi sposób obliczania dodatkowych strat ciepła między strefami ogrzewanymi wynikającymi ze sprzężenia cieplnego (współczynnik fij). Wydaje się słuszne, aby sprzężenie cieplne uwzględniać tylko między częściami budynku stanowiących samodzielną całość techniczno-użytkową, natomiast między strefami ogrzewanymi znajdującymi się w danej części budynku – pomijać (fij=1,00).
Rozszerzono definicję strefy, która zależy nie tylko różnicy temperatur, ale także od rodzaju instalacji i funkcji pomieszczeń.
Świadectwo charakterystyki energetycznej
a) wprowadzono tylko 2 wzory świadectw, likwidując wzór dla lokalu mieszkalnego (lokal mieszkalny potraktowany jak Część budynku)
b) zastąpiono termin Część budynku stanowiąca samodzielną całość techniczno-użytkową, terminem Część budynku,
c) dokonano drobnych korekt w treści na pierwszej stronie świadectwa,
d) dodano 2 punkty dotyczące zaleceń, dotyczących opłacalnej ekonomicznie i wykonalnej technicznie poprawy charakterystyki energetycznej budynku.
Na koniec należy wspomnieć o proces rejestracji ma mieć miejsce w specjalnym (dedykowanym) systemie informatycznym, w centralnym rejestrze, który w ciągu najbliższych tygodni zostać powszechnie udostępniony .
Dodatkowo, ustawa o Charakterystyce energetycznej z 2014 roku wprowadziła obowiązek:
1) rejestracji każdej osoby mającej uprawnienia do wykonywania świadectw energetycznych przed wykonaniem przez nią pierwszego świadectwa,
2) rejestracji każdego świadectw energetycznego,
3) weryfikacji wybranych świadectw energetycznych.
Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków, świadectwo charakterystyki energetycznej sporządza się z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków. Osoba uprawniona, po uzyskaniu dostępu do systemu teleinformatycznego, będzie sporządzała świadectwo przy użyciu tego systemu (tzn. będzie wypełniała wzór świadectwa), następnie zatwierdzała go i po nadaniu numeru świadectwa w wykazie świadectw charakterystyki energetycznej, drukowała i opatrywała swoim podpisem.
Podsumowanie
- Obecne i proponowane przez MIiR zmiany dotyczące metodologii oraz weryfikacji świadectw energetycznych idą w dobrym kierunku. Duża ilość podmiotów uczestniczących w konsultacjach oraz intensywność prac legislacyjnych pozwalają mieć nadzieję, że nowe przepisy spełnią oczekiwania inwestorów, projektantów oraz certyfikatorów.
- Projekt rozporządzenia wymaga jeszcze kilku, głównie redakcyjnych korekt. Obecnie w fazie legislacji po uzgodnieniach z różnymi podmiotami.
- Jeżeli proponowane zmiany wejdą w życie, to użytkownicy programu ArCADia-TERMO mogą się spodziewać ich wprowadzenia w ciągu bardzo krótkiego czasu, ponieważ cały proces zmian i legislacji jest monitorowany przez twórców oprogramowania.